Sådan gør du din tryksag (mere) levende!

Rikke Høyer

Ja, den er god nok! Nu har du mulighed for at gøre den mest stendøde tryksag sprællevende. Midlet? - en grafisk kode!

Du har måske set eller hørt om dem allerede. Datamatrix, EZ, Microsoft Tags - 2D barcodes bliver de også kaldt. Den mest populære, QR-koden, gør i disse måneder for alvor sit indtog i tryksagerne landet - og verdenover.

Men hvad er det de kan - disse QR-koder?

De kan ved hjælp af din smartphone og en scanner applikation få dig fra et visuelt medie direkte til den digitale verden. Og så kan de, om noget, igen gøre tryksagerne toprelevante og attraktive!

Men hvor kan du så bruge QR-koden, og hvad kan den gøre for dig? 

Vi har samlet en række cases. Lad dig inspirere, scan* QR-koderne og begiv dig ud i en ny og forunderlig verden!

DM - når det skal være rent blær

Som i al markedsføring, handler det også om i jobsøgningen at skille sig ud fra mængden. Det har den franske Art Director Victor Petit i den grad formået. I jagten på drømmejobbet satte han alle sejl til og udnyttede QR-kodens fortræffeligheder til at fortælle hans historie.

 

Men QR-koden kan meget mere end at lede dig fra en ansøgning til en film. Med QR-koderne er der også mulighed for at skabe "call to action", så den gamle AIDA (Attention-Interest-Desire- Action) model i den grad igen får sin berettigelse!

Se et par eksempler her:

 

Annoncen der skaber salg

Nu er det slut med at hive annoncerne ud af aviserne eller magasinerne. Der skal ikke skrives en web-adresse på en huske-papir-lap, for igen at fiske den op et par dage efter i vaskemaskinen. Nej, ved hjælp af QR-koden er det nu også muligt at købe direkte fra annoncen!

QR-koden scannes, og brugeren ledes direkte ind til en mobilshop, hvor filmen Scream4 kan købes! Nemmere kan det da ikke blive.

Scream 4 

 

Når kreativiteten skal gøre en forskel

En af de helt store tendenser er designer QR-koder (designer barcodes). Det er her, kreativiteten kan slippes løs og tryksagen få max opmærksomhed. Man kan eksempelvis vælge at integrere sit logo i en QR-kode. Det eneste krav er dog, at man ikke ændrer mere end 30 pct. af den originale QR-kode.

Designer QR-koder kan som de helt almindelige QR-koder lede dig direkte hen, hvor du vil, i den digitale verden. Om det er til et køb, en film, et mobilsite, eller hvor hen du ønsker det!

Se eksemplet fra SEAT, hvor designer QR-koden leder direkte til et tilpasset mobilsite.

Seat

*Sådan scanner du en QR-kode:

  1. Download en scanner applikation (eksempelvis Scanlife eller I-nigma) fra App store eller Android market.
  2. Aktiver scanner applikationen og hold kameraet i din telefon op foran QR-koden.
  3. QR-koden scannes automatisk, og du ledes direkte fra off - til online.

 

  Rikke Høyer Schrøder, I love barcodes

 

Om Rikke Høyer Schrøder

Rikke er en print-pige! Det var derfor "kærlighed ved første blik", da øjnene første gang faldt på en QR-kode i 2009!  På bloggen ilovebarcodes.blogspot.com inspirerer hun virksomheder, der ønsker at få succes med brugen af QR-koder i deres markedsføring!

Ifølge Rikke har tryksagen - efter QR-kodernes indtog - aldrig været mere relevant! Hvad mener du?

 

 

Emner:

Kommentarer

Skriv kommentar

Din email bliver ikke offentliggjort.

Seneste kommentar