Reklamer er da noget, man hader, ikk’?

Peter Albæk 450x120

Vi har som bekendt fået en ny regering. Den vil vende den nuværende Reklamer - Nej tak om til Reklamer - Ja tak. Det er måske meget fornuftigt, men debatten og argumenterne har en tendens til at blive næsten lige så ideologiske, som når det gælder Folkekirken: Skal man være født medlem eller selv aktivt melde sig ind?

På den ene side vil en Ja-tak ordning helt sikkert betyde, at dem, der ikke har fået taget sig sammen til at få et skilt på døren, vil slippe for reklamerne. Og det er jo godt for alle. Hvorfor bruge reklamekroner, hvor det ikke virker. Omvendt vil det nok også betyde, at nogle ikke får tilmeldt sig ordningen, selv om de ellers gerne vil have reklamerne, f.eks. en del ældre mennesker. Og det er vel knap så godt.

Sandheden om de husstandsomdelte reklamer er jo nok, at nogle virkelig hader dem, nogle sluger dem råt, mens det store flertal egentlig gerne ville have i hvert fald nogle af dem. Det kan ikke lade sig gøre i dag, men sådan bliver det forhåbentlig en gang i fremtiden.

Samtidig skaber den ideologiske stemning omkring reklametryksager desværre en række myter om tryksagers betydning for vores skove, for klimaet og for miljøet. Sandheden er jo, at der kan være meget stor forskel på tryksagers klima- og miljøprofil. En reklame fra et supermarked kan i realiteten være tre gange mindre ressourcekrævende end en reklame fra et konkurrerende supermarked. Men det er jo som forbruger helt umuligt at se.

Måske skulle vi stille skrappe krav til den klima- og miljøprofil, som reklametryksager skal have? Måske skulle vi som forbrugere have langt bedre mulighed for at se på reklamen, hvor klima- og miljøvenlig den er? Og måske skulle vi som borgere forlange, at kommunerne bliver endnu bedre til at indsamle og genbruge tryksager. Vi har smileyordninger, nøglehulsmærke, Svanemærke, Ø-mærke og meget andet. Hvorfor ikke stille klimakrav til tryksagen, der bestemmer hvor meget en bestemt tryksag må udlede af CO2 under fremstillingen, så jeg kan se, hvem der distribuerer de mest klimarigtige reklamer, når de nu fylder så meget i vores dagligdag?

Den debat er næsten fraværende i dag, fordi nogle hader de husstandsomdelte så inderligt, at de helt forsømmer at drøfte, hvordan vi kan gøre alle de reklametryksager, som en stor del af befolkningen vitterlig bruger, langt mere klima- og miljørigtige. Her spænder myter og ideologiske standpunkter ben for en konstruktiv debat - til skade for miljøet.

Peter Albæk

Emner:

Kommentarer

Skriv kommentar

Din email bliver ikke offentliggjort.

Seneste kommentar