Mål ROI på tryksager

Offline marketing kan være svær at holde styr på, og utrolig mange virksomheder ved ikke, hvor man skal begynde at spore, når det kommer til det trykte marketingmateriale. Du vil være sikker på, at du får et afkast af din investering og med reklamebudgetter, der falder, mens omkostningerne stiger - er det vigtigere end nogensinde. Så hvordan gør du det?

Respons:

Der er ingen måde, hvorpå du kan spore noget uden at angive et ønsket resultat - dette giver dig mulighed for at måle, hvor vellykket responset er, og om der er call to action. Denne respons kan føjes til brochurer, flyers, plakater og andre salgsfremmende materialer, og du bør give forbrugeren eller din prospect et incitament til at bruge dem - rabatter, freebies osv. Dette øger chancen for, at de bliver brugt, og du er i stand til at spore, hvad der er vellykket og hvad der ikke er. Så lad os få et kig på, hvordan du kan spore forskellige materialer.

In-store-salget og telefonordrer:
Hvis du vil spore ordrer, der afgives i butikken eller i webshoppen eller over telefonen, er en af de letteste metoder at afsætte specifikke tal til hver type markedsføring, der er behov for i forbindelse med disse aktiviteter. Dette giver dig mulighed for at identificere succesraten for hver form for offline markedsføringsmedium og værdien af ​​hver af disse, der tilføres din virksomhed. Du bør også instruere salgs-og servicemedarbejdere i at spørge kunderne, hvor de har hørt om virksomheden eller deal'en, da dette vil skabe et billede af, hvordan kunder, der ikke fik en kode, hørte om virksomheden.

Mail og brevpost:
Dette er nok det mest enkle at spore, eftersom kunderne selv udfylder en formular og returnerer den til din virksomhed. Husk, at et klart og koncist budskab kombineret med flot og god kvalitet skaber det bedste indtryk, og derved øger chancen for en henvendelse.

Online:
Stoler du på internettet, som din foretrukne markedsførings- og konverteringskanal, kan du med lethed spore respons via en landingsside, altså en underside, der beder brugeren om at tage aktion, udfylde en formular, købe dit produkt, eller noget andet, der tager kunden til det næste niveau i købsprocessen.

Brugerne skal du tildele en bestemt URL (webadresse) på de offline medier, du giver dem, og/eller en bestemt kode, som de skal bruge for at gennemføre en transaktion på din hjemmeside. Det kunne være i forbindelse med en god deal, kampagne eller konkurrence. Du kan let ved hjælp af det gratis web­baserede analysesoftware, Google Analytics, se, hvor brugerne kommer fra, hvilke sider de engagerer sig i samt hvor og hvornår de gennemfører et køb.

QR koder
QR koder kan også bruges som en måde at måle respons på. De to kan oprettes på alt fra A0 plakater, til flyers og billboards og samtidig arbejde i tandem med smartphone browsere. Brugerne skal blot scanne koden, og bliver derefter knyttet til en bestemt destinationsside dedikeret til offline materiale og tilbud - konverteringer kan derefter nemt spores herfra.

Alle typer virksomheder kan nemt spore deres offline materialers og aktiviteters ROI til en ganske præcis grad med disse tiltag og derved opnå en bedre idé om, hvilke trykte materialer, der virker, og hvilke der ikke gør.

Modtag nyhedsbrev

Nyhedsbrevet  indeholder cases, ideer til tryksager og undersøgelser om vores brug af medier - både de trykte og elektroniske.