Tybjerg vs. Bøtter

28. april 2011

Vil sociale medier som en digital damptromle rulle hen over og knuse tryksagen - eller vil tryksagen og de sociale medier hånd i hånd kunne skabe en slagkraftig tilgang til markedsføring? Læs her hvordan online tekstforfatter Niels Tybjerg tror på alliancen mellem tryk og web, mens Jacob Bøtter, partner i virksomheden Wemind, tror på den digitale damptromle.

 

Niels Tybjerg: Tryk + web = renæssance for tryksagen

Niels Tybjerg mener, at kombinationen mellem tryk og web kan skabe en gylden fremtid for tryksagen.

- Potentialet er stort, og koblingspunktet mellem tryk og sociale medier bliver smartphones. Dem er der en million af i dag i Danmark, og i 2012 vil tallet nærme sig to millioner. Før var udfordringen, at der var langt fra tryksag til hjemmeside. Det var nødvendigt at skrive hjemmesideadressen på en plakat, og herefter skulle brugeren selv huske adressen og taste den ind, når han kom hjem til computeren. Med smartphones bliver afstanden meget kortere.

Nye krav

Nøgleordene er QR-tags (en mosaikkode, der kan scannes med en mobiltelefon og straks sende brugeren videre til en hjemmeside) og PURL'ere (en personlig webadresse, hvor hjemmesiden er specifikt rettet mod den enkelte bruger). Med et enkelt tryk på telefonen vil brugeren med det samme være på den side, virksomheden ønsker.

- I Japan, hvor der er væsentligt flere smartphones i omløb, er især QR-tags allerede meget mere brugt end her. Samtidig giver de mulighed for at måle, hvor effektiv en tryksag er. Det kan blive en betydelig fordel for tryksagen, siger Niels Tybjerg.

Det betyder nye krav til de grafiske virksomheder. De skal tænke videre end bare til tryksagen. Det tror Niels Tybjerg dog ikke er noget problem:

- Grafikerne sidder allerede med avancerede programmer, og QR-koder er legende lette at lave.

Troværdighed

Salgsargumenterne er ifølge Niels Tybjerg klare. Trykte medier har ifølge flere undersøgelser stor troværdighed, mens brugerne bliver bombarderet online og overser det meste.

- Udfordringen er at holde fokus på den mulige synergi mellem forskellige medier. Billeder og tekster skal hænge sammen og give samme budskab på tryk, web, tv og så videre. Undersøgelser viser, at jo flere mediekanaler, der bliver brugt, jo stærkere står budskabet.

Trykt markedsføring, der udkommer løbende over tid, kan også være en stor fordel.

- Sociale medier er hypede, og virale effekter er meget svære at opnå. Her kan tryk holde interesen ved lige og skubbe på for opmærksomhed, så indsatsen på de sociale medier bliver en succes.

Det handler om at acceptere, at der er fordele og ulemper ved alle mediekanaler:

- I sidste ende handler det om en holdningsændring, så der ikke er fokus på, at det ene er bedre end det andet. For at få succes, skal du kunne få mediekanalerne til at arbejde sammen og støtte op om hinanden.

 

Jacob Bøtter: Synergien er overvurderet

Jacob Bøtter mener ikke, at kombinationen mellem tryk og web bliver en ny guldkalv for den grafiske branche.

- Der er en del samspil mellem fladerne, men jeg tror ikke, vi skal forvente kæmpe nye potentialer i at skabe samspil og synergi mellem trykte og elektroniske medier. Virksomheder vænner sig i øjeblikket til, at markedsføring ikke længere er noget, man køber. Det er derimod noget, man gør sig fortjent til. Skype (program til IP-telefoni, red.) har fået over en halv milliard kunder på ganske få år uden at trykke salgsbrochurer eller indrykke en eneste avisannonce. Det er symbolet på bevægelsen fra betalt til fortjent.

Tillidsskift

Tillid er en helt afgørende grund til, at sociale medier ikke behøver at støtte sig til tryksager:

- Tidligere havde vi forholdsvis høj tillid til autoriteterne og virksomhederne. I dag er vores primære tillid forbundet til gruppen, jeg kalder "mennesker som dig selv." Det betyder, at hvis vi skal købe en ny bil, så betyder det mere, at vi kan få ti venners vurdering af bilen eller læse 20 gode anmeldelser fra andre ejere, der ligner dig selv. Derimod betyder det ikke meget at få en flot pamflet stukket i hånden hos bilforhandleren, erklærer Jacob Bøtter.

Bogudgivelse

Jacob Bøtter har udgivet en trykt bog om sociale medier, men det er ikke så meget papiret som selve formen, der tiltrak:

- Ved at udgive en bog fik jeg mulighed for at ramme alle dem, der ikke følger mig via min blog eller min profil på Twitter. Det var ikke så meget papiret, som det var bogens konceptuelle format, der fik mig til det. En stor del af bøgerne er også solgt digitalt, og det er jo det samme indhold.

Tilbage til oversigten



Niels Tybjerg, online tekstforfatter IIH Nordic

Citat

"Sociale medier er hypede, og virale effekter er meget svære at opnå. Her kan tryk holde ilden ved lige og skubbe på for opmærksomhed, så indsatsen på de sociale medier bliver en succes".

Jacob Bøtter, partner Wemind

Citat

"Skype har fået over en halv milliard kunder på ganske få år uden at trykke salgsbrochurer eller indrykke en eneste avisannonce. Det er symbolet på bevægelsen fra betalt til fortjent".