Hoppebold i et plastikrør

20. august 2013

Det var ideen bag 'bounce me'-kampagnen, en kampagne fra Canadas postvæsen som informerer bureauer om værdien af direct mails i deres marketing-mix.

Mange reklamebureauer er kun fokusereret på de sociale og online medier. Det canadiske postvæsen så derfor en god mulighed i at uddanne bureauer om de fundamentale fordele ved direct mails.

Sendte direct mail til bureauer

Med 'bounce me'-kampagnen var postvæsnet meget opmærksom omkring målgruppen: Topbureauer med magten til at få direct mails på banen igen.

Første del af kampagnen gik ud på at sende en særlig direct mail til 1.053 bureauer. Det blev en hoppebold i et plastikrør. Der var ingen klistermærker på røret, blot et link som førte modtagere til bounceme.ca. Målsætningen var at skabe opmærksomhed uden at oplyse for meget.

Brug bolden til at fortælle en historie

Når modtagerne kom ind på siden, fik de denne besked: 'du har en bold, hver bold har en historie', herefter var der en udfordring: 'brug bolden til at fortælle en overbevisende historie, upload en video og del'. Belønningen for den mest delte video var 1,000 USD, som skulle bruges til valgfri velgørenhed.

Postvæsnet fulgte op med en påmindelse, hvor 650 modtog en direct mail, og 363 modtog en e-mail. Inden for de første to dage af udsendelsen havde 877 af modtagerne (83 pct.) besøgt bounceme.ca. Opfølgningsmailen satte gang i en anden vind af respons, som førte til en 300 pct. stigning i afstemning. De 22 historier, der blev uploadet, blev delt mere end 220 gange. 

Se nogle af filmene her: Bounceme.ca

Tilbage til oversigten