Når tryk bliver klikbart

28. april 2011

Flere og flere virksomheder er klar med tilbud, der anvender Quick Response-teknologien. Også kunderne ser ud til at være parate til at eksperimentere.

De er så småt begyndt at dukke op herhjemme: QR-tags'ne, altså de to-dimensionelle mosaik-koder, man kan skanne med sin mobiltelefon og herefter blive sendt videre til bl.a. en webside.

Tre friske eksempler er plakaten for Skills-danmarksmesterskabet for bl.a. mediegrafikerelever og grafisk tekniker elever, webbutikken dustin.dk samt magasinet Gastro, hvor skanning af et tag kan kalde rå-dejsopskrifter frem på mobilskærmen.

I alle tre tilfælde kan interesserede holde mobilen op foran mosaikken, tage et billede af den og herefter få flere informationer på en webside, der kaldes frem på mobilens skærm.

Der er dermed skabt direkte forbindelse mellem tryk og internet uden brug af computer og uden at taste en lang webadresse ind først. Det kræver blot en nyere mobiltelefon eller en smartphone og så et lille program, der kan aflæse koden og fortælle telefonen, hvad den skal gøre.

En ekstra dimension

Omstillingen til internetsider er kun én af de funktioner, man kan lægge ind i en QR-tag. Der er masser af andre. Man kan bruge mosaikkoden til at skrive en tekstbesked, ringe til et telefonnummer, skrive en SMS, skrive en mailadresse og en mailbesked, aflæse kontaktoplysningerne på et visitkort (så slipper man for at taste dem manuelt ind) vise en lokalitet på GoogleMaps eller linke til en Facebook-gruppe.

- Og vi har slet ikke set det hele endnu, siger Uffe Hansen, direktør for forretningsudvikling i Stibo Graphic.

Han ser den største fordel i, at QR-tags'ene genererer en såkaldt call-to-action, altså får brugeren til at foretage sig et eller andet.

- De potentielle kunder får lyst til at gøre noget aktivt og kommer dermed tættere på et køb. Det er sådan noget, alle marketingfolk kan lide.

Han har brugt mange timer i de seneste måneder på at udforske området og er nu i fuld gang med at fortælle Stibos kunder, om de mange nye muligheder i denne forbindelse mellem tryksagen og online-universet.

Og hvad der er værd at lægge mærke til: Kunderne er interesserede.

 

Opskrift 390x200
Et klik med mobiltelefonen og straks er der forbindelse til en video med en lækker opskrift på lammeryg

Kampagnetilbud

Uffe Hansen har fortalt om QR-teknologien på Stibo Days, på fyraftenmøder og på kundemøder, og alle steder har responsen været til at tage og føle på. Det har fået Stibo til at tage næste skridt og udvikle sit første QR-produkt, der sælges til en særlig kampagnepris for at få udbredt kendskabet mulighederne i teknologien.

Kampagnetilbuddet omfatter et indledende møde, skabelse af en QR-tag parat til tryk samt design af en webside, som er tilpasset mobiltelefoner.

- Vi vil gerne slå et slag for at fortælle, at dette her ikke er raketvidenskab men en lavteknologisk måde at forbinde blad og web og - ikke mindst - noget der giver papiret mere værdi. Læsere kan sendes videre til konkurrencer, streamede videooptagelser, nyhedsbreve, sociale medier, sende sms, være med i afstemninger og, som allerede nævnt, få flere oplysninger på webben.

Målbar tryksag

Der er især én ting, Uffe Hansen fremhæver: Nu kan også tryksagen gøres klikbar og dermed målbar.

Tidligere havde internettet monopol på at måle trafikken og dermed publikums interesseområder på de enkelte websider. Hver enkelt museklik på en internetside registreres, så det er let at se, hvilke sider og dermed produkter eller ydelser, der er mest populære.

QR-tags'ne har brudt det monopol, for nu kan print også koble sig på disse målinger.

- Og dermed får tryk endnu en dimension i forhold til det, der er vores fornemmeste opgave, nemlig at styrke vores kunder i deres forretning.

Tre oplagte områder

Han ser tre oplagte steder, hvor QR-tags kan anvendes: magasiner/tidsskrifter, kataloger samt reklametryksager.

- Lad mig nævne bare ét eksempel fra den udenlandske magasin-verden, nemlig Revolver Magazine, der udgav en særudgave i forbindelse med en ny cd fra gruppen Avenged Sevenfold. Bladet havde QR-tags, der ledte hen til en hel masse ekstramateriale, som gruppens fans er vilde med. Materiale som der vel at mærke ikke altid er plads til i det trykte magasin, eller som ikke kan bringes på grund af formatet.

De kunne bl.a. læse detaljerede backstage-reportager, se streamede videoer, smuglytte til numre fra en kommende cd, købe billetter til koncerter osv.

- Det er sådan noget, hard core fans elsker, og dem kan man komme i møde gennem den simple QR-forbindelse mellem tryk og web.

Varekataloger åbner ligeledes op for en række muligheder. Uffe Hansen fortæller, at Stibo har udviklet et plugin (et lille tillægsprogram. Red.), som automatisk kan generere hele klumper af QR-tags.

- Hver enkelt tag er unik og kan importeres i et designprogram som InDesign.

Det vil altså sige, at det er muligt at knytte hver enkelt produkt i et varekatalog til en QR-kode, der kan skannes, og som sender læseren videre til yderligere produktinformationer.

Endelig er der reklametryksager, og også her ser Uffe Hansen også et seriøst potentiale.

- Senest er rabatkuponer blevet tilladt i Danmark, og det gør det nemt for annoncørerne at lave responsemålinger. Man kan selvfølgelig godt klippe kuponen ud og tage den med, men man kan også skanne et tag og få en rabatkode tilsendt, som man viser kassedamen, der herefter trækker rabatten fra.  På den måde får annoncøren en meget præcis måling af tilbudsavisers effekt.

QR-tags'ene giver i det hele taget annoncører et udvidet univers. En traditionel annonce fra et tøjfirma viser kun én model, mens en skanning af QR-koden kan lede forbrugeren hen til et site, der viser hele kollektionen. Et tilbud på en lammeryg kan ligeledes kombineres med et tag, der udløser en mobilside med en opskrift. Og så videre.

Simpelt, men…

Hvor svært er det så at komme i gang? Tjae, Uffe Hansen fortæller, at det overordnet er simpelt, men det betyder ikke, at man slipper for en masse overvejelser og forberedelser.

- Der findes masser af gratis kode-generatorer på nettet. Her kan man fx skrive sit link ind, hvorefter hjemmesiden skaber et QR-tag i høj opløsning parat til tryk. Så den side af sagen er der egentlig ikke de store problemer i.

Derimod skal man tænke sig godt om i forhold til den mobile webside, hvor indholdet skal ligge. Det skal vises på en skærm på en mobiltelefon, så derfor kan man ikke anvende sine traditionelle websider, men må udvikle helt nye.

- Man skal tænke i grafik, der ikke er tung og hele tiden have i baghovedet, at "musen" på en klikbar smartphone er ens egen pegefinger. Så der skal ikke være mange små knapper, men få og store.

Og endelig understeger Uffe Hansen, at mobil-sitet testes, testes og atter testes.

- Jeg har under min research stødt på QR-sites, som er komplicerede at nå frem til eller for tunge at hente frem. Det duer ikke. Det hele skal være enkelt og hurtigt for brugerne, ellers hopper de fra.

Tror på projektet

Han er overbevist om, at tryksagskøberne og annoncørerne nok skal tage teknologien til sig.

- Der er tre ting i det: Ifølge en Gallup-undersøgelse har 30 pct. af danskerne allerede været på nettet med mobilen, antallet af smartphones stiger, og endelig er det mobile internet i en rivende udvikling. Og vender vi hovedet mod Japan, hvor teknologien er vidt udbredt og kombineret med mobile betalingsmuligheder, ja, så er der udsigt til en eksplosiv udbredelse.

- Men vi befinder os i Danmark, og her på Stibo er vi stadig i det, jeg kalder for "prædikantfasen". Halleluja!

Tilbage til oversigten



Uffe Hansen, direktør for forretningsudvikling i Stibo Graphic.

Citat

"Vi vil gerne slå et slag for at fortælle, at dette her ikke er raketvidenskab men en lavteknologisk måde at forbinde blad og web og dermed give papiret mere værdi.