Hvad har tryksager og SMS-nyheder med Kommunalvalget 2013 at gøre?

23. oktober 2013

Unge interesserer sig desværre ikke ret meget for kommunalpolitik, hvis man skal tro undersøgelsen, YouGov har lavet for Momentum. Kun 35 pct. af de 18-24 årige har tænkt sig at stemme i forhold til landsgennemsnittet på 61 pct. Det repræsenterer en udfordring, idet jo lavere stemmeprocent, jo lavere demokratisk legitimitet har kommunalbestyrelsen.

Derfor har M-Marketing lavet et nyt initiativ til Kommunalvalget i 2013. Unge mennesker i en nordjysk kommune kan tilmelde sig SMS-oplysning og får påmindelser vedrørende Kommunalvalget 2013 og derved husker at gøre brug af deres stemme.

I perioden frem mod Kommunalvalget 2013 sendes der personligt brev til de 18-30 årige vælgere i kommunen med generel oplysning om samt mulighed for at tilmelde sig SMS-påmindelse og samtidig deltage i en konkurrence, der løber frem til valget.

SMS-nyheder og adresserede breve er en stærk kombination

Derfor repræsenterer kombinationen af målrettet adresserede breve til unge mellem 18-30 år samt muligheden for at tilmelde sig SMS-nyheder en stærk og omkostningseffektiv kombination i forhold til at bruge af traditionelle massemedier. Ved at kombinere SMS-nyheder og direct mail kan man holde relationen/kontakten til de interesserede borgere på en nem og billig måde samt på et medie, de bruger ofte og sjældent forlader huset uden.

Med en SMS-pris på omkring 21 øre er det nemt, billigt og smart at holde de unge til ilden frem mod Kommunalvalget 2013. Ligesom med adresserede breve, som har en åbningsrate på 94 pct. (kilde Post Danmark), er det også meget sjældent en SMS-nyhed ikke bliver åbnet og læst.

Adresserede breve som startskud for en længerevarende relation

For at man må sende SMS-nyheder til borgerne, skal de tilmelde sig SMS-nyhederne. Dette er en fordel, idet man herved kun sender SMS-nyheder til borgere, der er oprigtigt interesseret i at få SMS-nyhederne/informationerne. På den måde bruger man ikke penge eller forstyrrer borgere, som alligevel ikke er interesseret i at læse nyhederne, hvilket kun er en fordel for alle parter.

En kærkommen reminder i en travl hverdag

I en travl hverdag er kommunalpolitik måske ikke det, som har højest prioritet på de unges dagsorden. Ved at kommunikere til de unge via direct mail og SMS-nyheder, kan man måske få budskabet højere op på dagsordenen og få dem helt ned til stemmeboksene, så vi kan få vendt den lave stemmeprocent.

Tilbage til oversigten



Modtag nyhedsbrev og gratis guide

Få både en gratis guide samt spændende indlæg og cases leveret direkte til din indbakke.