Analogt vækker følelser

Den voksende digitalisering giver os mere lyst til at have fysiske ting som bøger eller breve i hånden, lyder det i en frisk rapport.

Vi bruger mere tid end nogensinde i den digitale verden. Det er dejligt nemt at undersøge noget, inden vi køber. Det er såre simpelt at betale regninger, spille, købe bøger, vise billeder og købe gaver. Men alt dette betyder sjovt nok også, at vi i stigende grad værdsætter alt, hvad der ikke foregår foran skærmen - nemlig omgang med rigtige mennesker og rigtige ting.

Det dokumenteres i en ny rapport fra det amerikanske marketingbureau JWT, der har interviewet 1.200 personer over 18 år i USA og Storbritannien. Den fortæller, at vi elsker den digitale verdens mulighed for at samle flere bøger, musik og fotos, end vi nogensinde ville have haft plads til i det fysiske univers.

Og så alligevel: Undersøgelsen viste samtidig, at to ud af tre af de adspurgte længes efter analoge ting fra fortiden fx vinylplader og fotoalbums.

79 pct. siger, at de sommetider savner at have fysiske minder som fotos, breve eller bøger med inskriptioner.  45 pct. siger, at de også godt kunne finde på at købe fysiske samlerobjekter som skrivemaskiner, kasssetteafspillere og pladespillere.

Vil ikke miste den fysiske bog

Men hvis vi ser på, hvad folk ville savne mest, hvis det forsvandt, så topper bøger med 53 pct.. Herefter følger pengesedler med 52 pct, postkort og breve med 46 pct. og trykte magasiner med 35 pct.

Det handler især om noget håndgribeligt: 72 pct. siger, at de elsker lugten og fornemmelsen af at holde om en bog. 56 pct. har det på samme måde, når det gælder trykte magasiner, og 76 pct. er enige i, at fysiske genstande som breve har et længere liv og større holdbarhed end digitale filer.

Nye analoge forretningsområder

Der er allerede spæde tegn på nye forretningsområder som svar på alle disse behov og savn.

Vi ser for eksempel virksomheder, der tilbyder at omdanne digitale fotos og tekst til postkort og sende ud til modtagerne. I denne gruppe finder vi bl.a. postvæsenerne i Sverige, Østrig og Polen. I USA har postvæsenet etableret et samarbejde med virksomhederne AmazingMail, Cardstore og Click2Mail.

Brugere af det sociale medie Instagram kan skabe puder ved hjælp af softwaren Stitchagram, som sørger for at printe billederne over på tekstiler. Det gammeldags Polaroidkamera har også fået en genfødsel. Instragrambrugerne kan bruge programmet Instaprint og sende et digitalfoto til en Polaroid-lignende printer. Virksomheder har det bl.a. som et tilbud i forbindelse med diverse events, så deltagerne kan få en souvenir med hjem.

Og der er mange flere eksempler som alle kan læses i rapporten, der er gratis og kan downloades på jwtintelligence.com under Trend Reports.

- Søren Knudsen 

27/05/2013

 

Følg os på LinkedIn

 

Tilbage til oversigten