E-bøger: Ingen læsning i sengen

Ingen mulighed for hygge og en fastlåst læsestilling er et par af grundene til, at flertallet af danske forbrugere ikke er parate til e-bøger. Det kan man læse i fagbladet Bogmarkedets artikel, om tidligere Masterstuderende på CBS Helle Haurums afhandling, der blandt andet undersøger danske forbrugers syn på e-bøger og e-bogslæsere.

I sin afhandling taler Helle Haurum om vigtigheden af, at forlag og boghandlere møder forbrugerne i forhold til deres holdninger og forventninger til bogmarkedet. I sin undersøgelser deler hun forbrugerne op fire kategorier henholdsvis "innovators" og "early adaptors", som er nørderne, og dem der hurtigt kommer med på nye bølger og "majority" og "laggards", der refererer til den brede befolkning og efternølerne.

Ikke alle er klar

En af konklusionerne på Helle Haurum afhandling er, at flertallet ikke er parat til at erstatte den trykte bog med e-bøgerne og e-bogslæsere. Det er kun "innovators" og "early adaptors", der for alvor er kommet med på e-bogbølgen. Disse to grupper hæfter sig også primært ved alle de positive aspekter ved e-bogen eksempelvis, at e-bøger er mobile, let at komme til, og at det er let at hente titler ned fra nettet. Dog er der en tendens til, at gruppen med "early adaptors" ser lidt kritisk på skærmstørrelsen og det begrænsede antal bogtitler. Ligeledes er grupperne "majority" og "laggards" skeptiske over skærmstørrelse og det begrænsede antal bogtitler. Derudover hæfter disse sig også ved e-bogens manglende mulighed for hygge, med den begrundelse, at man ikke kan ligge i sengen med en e-bogslæser, og at læsestillingen er fastlåst.

Formodninger og antagelser

En række af de svar som Helle Haurum fik, da hun interviewede de mennesker, der tilhørte "majority", var baseret på overbevisninger, antagelser og formodninger. Dette skyldes bl.a., at ikke særlig mange fra denne gruppe har haft en e-bogslæser i hånden. Det ændre dog ikke på det faktum, at bogbranchen må forholde sig til dette, hvis de vil sælge flere e-bøger. Hun peger på en række tiltag, forlag og boghandlere kan gøre for at øge salget.

- Man skal visualisere og demonstrere alle fordele ved e-bøger, vise, hvor hyggeligt det kan være at sidde med en e-bogslæser etc. Samtidigt skal det være ekstremt let at købe e-bøger. Og så skal man udsende de store populære mainstream-forfattere som e-bøger.

 

Kilde: Fagbladet BogMarkedet

 

12/04/2011

 

Følg os på LinkedIn


Tilbage til oversigten