Læger vil have journaler på tryk

Undersøgelse viser, at halvdelen af  dem udelukkende læser trykte sygejournaler. Kun otte pct. læser dem digitalt.

Kantar Medier, en af verdens største udgiver af indsigt og trenddata, har fundet frem til, at selv om yngre læger gradvist er mere tilbøjelige til at læse digitale journaler, så er de stadig lige så glade for den trykte udgave af journalen som deres ældre kollegaer.

Resultaterne viser således, at halvdelen af lægerne udelukkende læser trykte journaler, mens otte pct. udelukkende læser digitale versioner.

Kombination af trykt og digitalt

Det trykte og digitalte forbrug afspejles også i andre undersøgelser. Professional Publisher's Association, Storbritanniens forlagsbrancheforening, forudser en kraftig stigning i digitale magasiner, men påpeger, at 96 pct. af tabletejerne også har læst en trykt udgivelse i løbet af det sidste år.

PPA's forskningschef fortolker resultatet på den måde, at digitale udgaver øget appetitten for trykte magasiner.

Trangen til at få en oplevelse i at holde om noget fysisk læsemateriale er ikke begrænset til journaler og magasiner. CMI/Compas, et kommunikations- og analysefirma, slår fast, at direct marketing materiale er en af de bedste metoder for læger at modtage og udgive oplysninger om medicin. Det slår e-detailing, fax, podcasts og SMS-beskeder. Direct mail er kun overgået af e-mail.

Find balancen

Selv om disse resultater viser en betydelig fordel for tryk, er det ikke hensigten, at udgivere skal bremse deres digitale/online udvikling. CMI bemærker, at hver kanal har sit formål, og det er et spørgsmål om, at finde den rigtige blanding til den rette målgruppe.

Kilde: Medical, Marketing & Media

31-01-2013


Følg os på LinkedIn



Tilbage til oversigten