Læs på tryk og aktivér din hjerne

En ny undersøgelse konkluderer, at trykte medier skaber et dybere indtryk i hjernen sammenlignet med virtuelle og digitale medier.

Når man sidder med fysiske marketingmaterialer, opfatter hjernen det som mere virkeligt og optages derfor lettere i hukommelsen, end når man ser det samme materiale på en skærm. Det skyldes bl.a. trykte materialers taktile egenskaber, der sikrer, at flere sanser kommer i spil herunder følesansen.

Det viser en undersøgelse fra Storbritanniens Royal Mail, der har samarbejdet med Center for Eksperimentel Forbrugerpsykologi ved Bangor Universitet.

De fysiske materialer betyder også mere følelsesmæssig behandling i hjernen, hvilket er vigtigt for hukommelse og brand associationer. Den følelsesmæssige involvering bidrager også til udviklingen af positive associationer til brandet.

Formålet med undersøgelsen var at undersøge, hvordan hjernen bearbejder og reagerer på fysiske marketingmaterialer i forhold til digitalt materiale, der præsenteres på en skærm.

For at forstå hvordan hjernen reagerer på henholdsvis fysiske og virtuelle medier, blev der i studiet anvendt fMRI-scanning til direkte at se de dele af hjernen, der er mest involveret i behandlingen af reklamematerialet.

Deltagerne fik præsenteret de samme annoncer og billeder på tryk og på en digital skærm, mens de var koblet til hjernescanneren.

 

08/05/2012

 

Følg os på LinkedIn


Tilbage til oversigten

RSS