Mageligheden afgør medievalget

En undersøgelse fra Belgien viser, at læserne gerne vil have information, men at valget mellem digital eller trykt ofte afhænger af bekvemmeligheden.

En undersøgelse af de belgiske medievaner er opmuntrende for tryksagen, men ikke helt overraskende. Belgierne foretrækker generelt at læse på papir, men årsagen til, at de vælger det ene eller andet medie afhænger typisk af tidspunkt, omstændigheder og komfort.

1.000 blev spurgt

Undersøgelsen blev foretaget af et uafhængigt bureau og omfattede 1.000 belgiere. Deltagerne blev bedt om at give deres mening om de to mediers effektivitet, bæredygtighed, og hvor godt de supplerer hinanden.

Bogen vinder

Besvarelsernevarierede afhængigt af alder og medie. For eksempel er resultaterne for bøger tydelige. 93 pct. foretrækker at læse en trykt bog frem for en digital. Der synes at være et følelsesmæssig engagement til bøger, og det slår igennem i alle generationer.

Det samme gælder ikke nødvendigvis for aviserne. Her læser næsten halvdelen af de adspurgte i alderen under 35 dagligt deres avis på skærmen. Derimod læser kun 32 pct. af dem over 55 år avisen på denne måde. Alle aldersgrupperne er dog enige om, at de sætter pris på oplevelsen ved at læse aviser og kataloger på tryk.

Situationens bekvemmelighed

Læsevanerne afhænger ofte af, hvor man befinder sig. Læser man hjemme, er det trykte medie klart vinderen, siger 84 pct. af de adspurgte. Udenfor hjemmet falder procentdelen til 64, hvor tablets tegner sig for 21 pct. På kontoret foretrækker læserne skærmen. Her læser 60 pct. på computere.

Koncentrationen spiller også en rolle. Når lange artikler skal læses, må det gerne være behageligt, og der skal være mulighed for at koncentrere sig. Og her vinder det trykte medie. Ved hurtig information, hvor der ikke er det store behov for koncentration, er det digitale foretrukket. Det kan f.eks. være i forbindelse med breaking news.

Samlet viser resultaterne, at fremtiden ikke er enten-eller men både digital og trykt, og at hvert enkelt medie har særlige fordele i bestemte situationer.

 

03-06-2013

 

Følg os på LinkedIn

Tilbage til oversigten

RSS