Tryk sikrede flere seere til nytårstalen

Tryksager er stadig afgørende for succes i valgkampe. Sådan lyder beskeden fra politiske partier og organisationer.

Da statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i nytårstalen proklamerede et opgør med efterlønnen, var avisannoncer en afgørende del af markedsføringen i dagene op til talen.

Venstres reklamebureau, Hjaltelin, Stahl & Co, konkluderede bagefter, at valget af en print-first strategi havde været en stor succes. Den gav maksimal opmærksomhed omkring statsministerens nytårstale, og resulterede i, at 300.000 flere så nytårstalen i 2011 i forhold til 2010.

Her er, hvad en række politiske strateger siger om tryksager og politisk markedsføring:

Søren Søndergaard, pressechef, Dansk Folkeparti.

- Vi bruger i stort omfang trykte medier, fordi Dansk Folkeparti skal være der, hvor vælgerne er. Outdoor er en vigtig del af vores strategi. Vores undersøgelser viser, at stort set alle danskere så vores outdoor-kampagner i 2009. Også ugeaviser, som nok er et af Danmarks mest læste medier, er helt uundværlige.

Rasmus Meyer Frederiksen, kampagneleder, SF.

- Vil vi nå bredt ud, er tryk svaret. Samtidig kan vi benytte nogle specielle grafiske virkemidler på outdoor-plakater. Det er ikke nok med bannerannoncer på eb.dk eller politiken.dk.

Inge Als Johnsen, kommunikationskonsulent, Liberal Alliance.

- Vi havde meget svært ved at få taletid i pressen. Med annoncer i dagbladene kunne vi levere vores politiske budskaber direkte til vælgerne. Samtidig var det muligt at komme ud med mere end bare "tomme" slogans. Med den længere tekst, som trykte medier giver mulighed for, kunne vi rent faktisk kommunikere substans.

Palle Smed, kommunikationschef, 3F.

- Det afgørende element i vores Skævt-kampagner er outdoor-mediet. Alle vores målinger viser, at plakaterne er meget synlige og slår godt igennem.

Kilde: Hjaltelin, Stahl & Co samt Dansk Folkeparti, SF, Liberal Alliance og 3F.

 

03/03/2011

 

Følg os på LinkedIn


Tilbage til oversigten

Se også

B2C markedsføring: Kræftens Bekæmpelse

RSS