E-mail markedsføring

E-mail markedsføring dækker over alle former for markedsføring, der bliver sendt direkte til folks mailadresser. Det kan både være masseudsendelser eller en til en mails, men den mest udbredte form er helt klart som generelle nyhedsbreve.

Nyhedsbreve er en billig markedsføringsform i forhold til de fleste andre markedsføringskanaler, da du typisk kun har minimale udgifter til udsendelse. Samtidig har personer, der har skrevet sig op til et nyhedsbrev, allerede vist interesse for din virksomhed eller dit produkt og er dermed en meget modtagelig målgruppe.

Faktisk snakker eksperter om, at nyhedsbreve er den online markedsføringskanal, hvor der er størst ROI (return on investment).

Et nyhedsbrev har dog ikke den store værdi, hvis ikke du har formået at samle et fornuftigt antal modtagere, og der er en forholdsvis stram lovgivning angående indsamling af nyhedsbrevsmodtagere i Danmark.

Du må ikke sende uopfordrede nyhedsbreve

Folk skal aktivt have accepteret, at de får tilsendt dit nyhedsbrev, og hvis du ikke overholder denne regel, risikerer du at blive anmeldt for spamming, hvilket kan give bødestraf. Læs mere om reglerne for e-mail markedsføring her.

Du kan benytte en række metoder til indsamling af nyhedsbrevsmodtagere. Den mest normale er at reklamere for den på jeres egen hjemmeside. Hvis der er en web shop er det muligt at have nyhedsbrevet som en del af bestillingsprocessen - du skal bare huske, at der skal være mulighed for at melde det fra, da du ikke kan påtvinge kunderne det.

En anden mulighed for indsamling af adresser er via konkurrencer på jeres egen side eller i sociale medier, men det giver ofte nogle knapt så dedikerede tilmeldte, der hurtigt falder fra igen.

Den tekniske udformning af nyhedsbreve

Har I mere end nogle få tilmeldte til jeres nyhedsbrev, kan I med fordel benytte jer af et af et af de etablerede nyhedsbrevssystemer, der hjælper jer med design, opsætning, udsendelse og effektmåling på udsendte nyhedsbreve.

De mest anerkendte er pt. Campaign Monitor og MailChimp, der begge er nemme at komme i gang med

Nyhedsbreve er mere end gode tilbud

Udfordringen for mange virksomheder er, at de risikerer at irritere deres modtagere, hvis de bare sender en konstant strøm af tilbud via mails. Specielt hvis modtagerne ikke er midt i en mental købsproces i forhold til produktet, kan det hurtigt ende med afmelding.

Derfor handler det i høj grad også om at krydre nyhedsbrevene med relevant indhold og fagekspertise, der gør det interessant for folk at følge med. På den måde får virksomheden brandet sig selv og bliver i modtagernes bevidsthed på en positiv måde.

Integration mellem nyhedsbreve og tryk

Faktisk har nyhedsbreve eksisteret i årtier på tryk i form af direct mail. Fordelen ved direct mail frem for digitale nyhedsbreve er, at du ikke på samme måde er begrænset af lovgivningen og i højere grad kan sende reklamer ud til dem, du ønsker at nå.

Hvor nyhedsbrevet altså kun når de folk, der aktivt har meldt sig til, har trykte reklamer et større potentiale til at nå nye målgrupper, men de er så også dyrere. En metode kan derfor være at bruge de trykte medier til at gøre opmærksom på nyhedsbrevet som et sekundært budskab - med en lovning på, at modtagerne får relevant indhold. 

Tilbage til oversigten

Modtag nyhedsbrev og gratis guide

Få en gratis guide samt gode idéer og inspiration til brug af medier - både de trykte og elektroniske.