Google AdWords

Google AdWords er søgemaskinegigantens annonceprogram og primære indtægtskilde.

AdWords betragtes som en af de mest effektive annonceformer online, hvis du bruger det rigtigt.

google    

Når du laver en søgning på Google, vil annoncerne blive vist i en gul boks i toppen af søgeresultaterne samt i højre side - forudsat at nogen har valgt at annoncere på de termer.

Ved at annoncere via AdWords kan du altså via en række nøje udvalgte søgetermer få dine annoncer vist for folk, der via deres søgning har udvist interesse for det produkt, du tilbyder. Annoncerne kan også målrettes, så de kun vises over for folk, der søger på et bestemt sprog eller fra en specifik geografisk placering.

 

Google Display Network

Du kan også vælge at få dine annoncer vist på Googles Display Network. På den måde bliver annoncerne vist på websider, der har valgt at tjene penge på at vise AdSense-annoncer som en del af deres indhold. Her er annoncerne målrettet mod det indhold, der er på siderne, så der er så høj relevans som muligt.

Det er frivilligt, om man ønsker at få vist sine AdWords annoncer på denne måde.

 

Sådan prissættes AdWords

Du bestemmer selv, hvor meget du er parat til at betale per klik på dine annoncer. Den pris, du er parat til at byde, er sammen med nogle andre faktorer med til at bestemme, hvordan konkurrerende annoncer rangeres i søgeresultaterne.

Andre ting, der har indflydelse på placeringen er, hvor målrettet din annonce rammer søgeteksten, og hvor stor en procentdel af dem, der ser annoncen, som rent faktisk klikker på den.

   

Opbygning af AdWords annoncer

Når du opbygger en annonce, har du kun en overskrift samt to korte linjer tekst at gøre godt med. Derfor er det vigtigt at målrette teksten direkte i forhold til den søgning, som der er blevet brugt.

Har du meget store mængder søgninger og mange forskellige annoncetyper, kan det dog blive svært at overskue, så det handler i høj grad om at arbejde struktureret med værktøjet for at holde et overblik.

Små fejl kan også hurtigt komme til at koste mange tusinde kroner, hvis du ikke får deaktiveret en annonce, der opfører sig forkert.

 

Samspil mellem AdWords og trykt markedsføring

Med AdWords kan du styre præcis, hvilken tekst den søgende får vist, og det giver nogle unikke muligheder for at præge personen på forhånd med trykte annoncer i aviser, magasiner og på billboards. Du kan nemlig påvirke søgemønstrene på denne måde og styrke dit brand, hvilket Google også selv anbefaler:

"If you run both online and offline advertising campaigns, try to match your messaging across all media as much as possible. Use the same phrases and calls-to-action in your text ads as you do in offline ads like print images or display ads.

This will help increase your brand's strength, as well as align your campaigns to encourage a positive identification of the product." (kilde: Google AdWords Help)

Tilbage til oversigten

Modtag nyhedsbrev og gratis guide

Få en gratis guide samt gode idéer og inspiration til brug af medier - både de trykte og elektroniske.