Google Author Rank

For hele tiden at kunne præsentere det mest relevante indhold for sine brugere, justerer Google konstant på de parametre, som bestemmer, hvilket indhold der skal vises øverst i søgemaskinerne.

Et af de nyere tiltag er Google Author Rank, som søgegiganten allerede i 2011 udtrykte ønske om skulle blive en ranking-faktor.

Hvad er Google Author Rank

Google Author Rank er et system, der gør søgemaskinen i stand til at verificere og bedømme indholdskilder ved at tildele deres forfattere en troværdighedsgrad.

Denne troværdighed er bundet op på en profil på søgemaskinens eget sociale netværk Google+. Ved at tilføje et link i artiklen tilbage til forfatterens Google+ profil med Author Markup, kan du sende et signal til Google+, hver gang en registreret forfatter udgiver noget indhold.

Jo flere folk forfatteren har i sit netværk og jo flere +1's, likes og shares dennes indhold får på sociale medier i almindelighed og på Google+ i særdeleshed, jo mere troværdig vil forfatteren være inden for sit fagområde i Googles øjne.

Author Rank bliver (måske) vigtigt for SEO

Det er Googles holdning, at dette skal blive et ranking-parameter på linje med indgående links til siden, men p.t. er de begrænset af den relativt lille penetration, Google+ har i forhold til f.eks. Facebook.

Faktisk er der eksperter, der mener, at Author Rank netop er et forsøg på at tvinge indflydelsesrige personer over på Google+ for at blive fundet i søgemaskinerne, så de kan trække deres fanskarer med over på netværket.

Allerede nu vil du se, at en del indhold på Google er blevet fremhævet pga. Author Rank som i dette tilfælde:

google author rank tekstbillede
Her bliver forfatterens profilbillede taget med under søgeresultatet, og samtidig fremhæves hans Google+ side samt antal af personer i hans netværk.

 

Skab godt indhold og aktivér dit netværk

For at få noget ud af Author Rank er du altså nødt til kontinuerligt at publicere godt indhold, der er værd at dele og samtidig pleje dit netværk, så du fremstår som en vigtig person inden for din branche.

Så har du større chance for at få en høj troværdighed i Googles øjne, og dermed får du nemmere ved at komme højt op i søgeresultaterne.

For den grafiske branche kan Author Rank gå hen og blive en fordel, da grafisk tungt indhold uden meget tekst får nemmere ved at ranke, hvis det kommer fra en troværdig og populær kilde. Dette har ellers historisk været en udfordring, da Google prioriterer sider med meget tekstindhold højt. 

For virksomheder er der desuden også introduceret en Publisher Rank, hvor flere indholdsproducenter kan bidrage til det samme medies troværdighed.

Tilbage til oversigten

Modtag nyhedsbrev og gratis guide

Få en gratis guide samt gode idéer og inspiration til brug af medier - både de trykte og elektroniske.