Google

Google er verdens mest dominerende søgemaskine med en markedsandel på over 67 % på verdensplan. I Danmark er Google endnu mere dominerende - 94 % af alle søgninger bliver foretaget på Google.

Derfor er det også vigtigt, at din virksomhed er godt placeret i søgemaskinen - lige meget om din forretning primært foregår online eller offline.

 


google

Det er vigtigt at adskille de forskellige elementer i en søgning. De tre resultater i den gule boks øverst i ovenstående illustration samt resultaterne i højre side er betalte annoncer - også kaldet Google AdWords. Disse betragtes ikke som en del af den organiske søgning. AdWords er Googles primære indtægtskilde. Samtidig er de et effektivt markedsføringsværktøj for alle virksomheder, der sælger produkter og ydelser online.

 

De organiske søgeresultater

De øvrige resultater er det, der bliver kaldt de organiske søgeresultater, og dem kan du påvirke med søgemaskineoptimering.

Google har ud over sin søgemaskine en række andre værktøjer, der kan benyttes af virksomheder. De mest kendte er:

  • Gmail
  • Google Maps
  • Google Docs
  • Google Places
  • Google Analytics
  • Google Webmaster Tools
  • Google Chrome

 

Google og reklamer på tryk

Selvom Google er en online virksomhed anerkender de også selv, at offline reklame virker. F.eks. er de kendt for både at bruge direct mail og reklamer i aviser, og det understreger, hvor vigtigt det er at tænke både offline og online, når du arbejder med en kampagne, da tingene understøtter hinanden.

Google har også udviklet en app til Android og iPhone ved navn Google Goggles. Denne app er i stand til via det indbygge kamera i smartphones at genkende berømte bygninger, bogtitler, tekster og lignende og indhente ekstra oplysninger om det på nettet. På den måde bliver vejen fra den trykte reklame til nettet igen kortere.

Tilbage til oversigten

Modtag nyhedsbrev og gratis guide

Få en gratis guide samt gode idéer og inspiration til brug af medier - både de trykte og elektroniske.