Onsite SEO

Der er i den forbindelse fem ting, der er særligt vigtige at arbejde med:

  • Meta title og description
  • Sidens tekniske opbygning
  • Interne links
  • Sidens tekster

Sådan læser søgemaskinen din webside

Meta title og description er den tekst, der bliver vist på Google, når en af dine sider dukker op i søgeresultaterne. Meta title er overskriften med blåt. Den må højst indeholde 67 tegn med mellemrum, og det har stor betydning, at det eller de vigtigste søgeord for siden er inkluderet. Dette er stort set den vigtigste detalje ved onsite SEO.

Onsite SEO

Under denne tekst finder du meta description. Den har i sig selv ikke nogen indflydelse på din placering i Google, men den har til gengæld stor betydning for, opm folk klikker på annoncen. Derfor skal denne tekst være målrettet og skabe interesse for indholdet.

Ligesom med meta titles er det vigtigt, at det vigtigste søgeord indgår i den enkelte undersides URL. Dette er igen med til at fortælle søgemaskinerne, hvad siden handler om.

 

Gør siden tilgængelig

Da søgemaskiner indekserer websider via en crawler (også kendt som en søgemaskinerobot), der gennemgår siderne, er det vigtigt, at siden er sat teknisk op til at kunne blive læst.

Da crawleren typisk kun kan læse tekst, er sider programmeret i FLASH en stor udfordring for dem, og tekst og links integreret i billeder er også umulige at læse, hvis ikke det er designet korrekt.

Crawleren bruger websidens links til at navigere rundt, så derfor er det vigtigt, at der er tydelige links til alle undersider. De sider, der er vigtigst rent indholdsmæssigt skal gerne have flest indgående interne links, da søgemaskinerne på den måde kan se, at siden er vigtig.

Linkteksten må i den forbindelse gerne indeholde det relevante søgeord for den underside, som linket peger på.

Google Panda - en vigtig løbende opdatering

Google har siden 2011 løbende justeret på deres ranking-faktorer for at nedbringe det stigende antal forsøg på at manipulere sig til bedre resultater i søgemaskinen. Disse opdateringer går under navnet Google Panda.

Google Pandas primære formål er at begrænse succesen for sider med "tyndt indhold" - det vil sige sider med et begrænset tekstindhold og mange reklamer i toppen af siden - typisk sider, der er lavet hovedsageligt for at vise Google Adsense annoncer.

Derfor er det blevet endnu vigtigere at producere kvalitetsindhold for at få succes med søgemaskineoptimering. Sider med meget grafik og ringe tekstmængde kan i den forbindelse også blive ramt af Google Panda.

 

Selv grafiske virksomheder har brug for tekst

Da crawlerne kun primært læser tekst, er det vigtigt, at du nøje beskriver de ydelser, du tilbyder. Det bør konstruere dine tekster, så de udtryk dine potentielle kunder typisk vil søge på indgår - og gerne flere gange i løbet af den enkelte tekst.

Det er dog vigtigt, at teksten stadigvæk er læsevenlig for de rigtige mennesker, der kommer ind på siden - du skal skrive både til søgemaskiner og kunder.

 

Udnyt kundernes søgemønstre

Kører du statistik på din webside via et program som f.eks. Google Analytics, kan du få værdifuld viden om dine besøgende, og hvilke termer de søger på for at finde dig. Dette kan du udnytte direkte i teksterne i dit offline trykmateriale, så indholdet bliver så målrettet imod kundernes tankegang som muligt.

 

Tilbage til oversigten

Modtag nyhedsbrev og gratis guide

Få en gratis guide samt gode idéer og inspiration til brug af medier - både de trykte og elektroniske.