PPC markedsføring

PPC er en forkortelse for "pay per click" og er en samlende betegnelse for alle de online annoncetyper, hvor du ikke betaler per gang, at annoncen bliver vist, men derimod for det antal klik, som annoncen modtager.

 

De mest populære typer PPC-markedsføring er:

Andre typer annoncering som f.eks. bannerannoncering kan også aflønnes per klik, men bliver det typisk i stedet for per 1000 visninger. Facebook tilbyder også muligheden for at betale per visning i stedet for per klik.

Fordelen ved PPC er, at du kun betaler for de besøgende, der reelt ender på din webside. Derved bliver din markedsføring mere målrettet direkte imod et salg, og du undgår at betale for de visninger af annoncen, der reelt ikke bliver set.

 

Undgå at blive ignoreret

Derfor dæmmer PPC markedsføring på nogle punkter op for dele den udfordring, som internetmediet har i forhold til begrebet ad blindness, der henviser til forbrugernes veludviklede evne til at ignorere internetreklamer.

Dette skyldes formentligt, at tilliden er højere til disse medier, samt at der er mindre forstyrrende elementer, der kan fange forbrugerens opmærksomhed - specielt hvis den trykte reklame er i form af helsidesopslag.  

Med en PPC markedsføringskampagne bliver du stadigvæk ramt af ad blindness, men i det mindste betaler du ikke for alle de visninger af reklamen, der bliver ignoreret.

   

Små kampagner med stor effekt

Når du betaler per klik, giver det også mulighed for med et forholdsvist lille budget at lave kampagner, der meget direkte rammer en målgruppe, der er interesseret i dit produkt. Dette kan gøres ved at få vist reklamerne, når den potentielle kunde bruger specifikke søgeudtryk i søgemaskinerne eller besøger reklamefinansierede websider med indhold, hvor udtrykket indgår. 

 

Tilbage til oversigten

Modtag nyhedsbrev og gratis guide

Få en gratis guide samt gode idéer og inspiration til brug af medier - både de trykte og elektroniske.