Søgemaskine- optimering

Søgemaskineoptimering (også betegnet SEO) består af kunsten at få din webside til at være højt placeret på f.eks. Google eller Bing, når brugerne via keywords søger på ydelser eller produkter, som du tilbyder.

Da Google er den altdominerende søgemaskine på det danske marked (94% af alle søgninger bliver foretaget på Google), betragter mange søgemaskineoptimering som Google optimering.

 

Vær synlig på nettet

Rigtig mange mennesker starter deres research på nettet, når de skal investere i et produkt, og derfor er det vigtigt at være godt placeret på sine kerneydelser.

Som udgangspunkt er det de første tre resultater på en søgning, der får langt de fleste klik, og ligger du på side 2 på en søgning på f.eks. "design af plakater", skal du ikke forvente at få ret mange besøgende via det søgeord.

Der kan på den måde være rigtig store økonomiske konsekvenser forbundet med ens placering - specielt for virksomheder, der sælger et produkt, der kan bestilles online - og konkurrencen kan være enddog rigtig hård.

Søgemaskiner forsøger via en algoritme at vurdere, hvilke sider der er de vigtigste og derfor bør ligge øverst på en søgning. Der er som udgangspunkt ikke nogen uden for de virksomheder, som ejer søgemaskinerne, der har fyldestgørende indsigt i, hvordan denne algoritme rangerer siderne.

 

Du kan påvirke søgemaskinerne

Det har dog ikke forhindret eksterne søgemaskineoptimeringseksperter i at komme med kvalificerede bud på, hvordan man påvirker søgemaskinerne til at vægte ens websider som vigtige. Der er i den forbindelse to hovedområder, som har dokumenteret effekt, og som du derfor bør have fokus på:

Derudover er der på det seneste kommet dokumentation på, at de største søgemaskiner også tager omtale i sociale medier med, når de vurderer en sides relevans for et søgeord.

Læs mere om SEO specielt rettet mod WordPress

Se Waimeas guide til SEO - http://www.waimea.dk/seo

 

Samspil mellem SEO og trykt markedsføring

Søgemaskineoptimering kan i høj grad udnyttes i forhold til trykte reklamer. Specielt med avancerede eller dyre produkter er købsprocessen kompliceret, og de færreste køber f.eks. en ny bil bare fordi, de har set en reklame for den.

Derfor kan en reklame for et produkt på tryk kombineres med en indsats på søgemaskinerne. Så kan du være med til at styre den information, de søgende får, når de i researchfasen bruger Google til at afklare, om de vil købe eller ej - og hvem de skal købe af.

Derfor kan det være relevant at tænke over, hvilke udtryk, der bliver brugt i de trykte reklamer, da de kan være med til at påvirke, hvilke ord folk søger på. (Se uddybende forklaring).

Ulempen ved søgemaskineoptimering er, at den kun henvender sig til folk, der allerede har en interesse for et produkt, da de søger aktivt efter det.

Derfor er det også vigtigt at bruge trykte reklamer og andre offline markedsføringskanaler til at gøre opmærksom på produkter og skabe en interesse, der i sidste ende kan få folk til at søge og købe.

 

 

Tilbage til oversigten

Modtag nyhedsbrev og gratis guide

Få en gratis guide samt gode idéer og inspiration til brug af medier - både de trykte og elektroniske.