Mobil marketing

Mobil markedsføring er en betegnelse, der beskriver alle former for markedsføring, der gør brug af mobile enheder i sin kommunikation.

Genren har eksisteret stort set siden, de første mobiltelefoner med SMS-funktion kom på markedet. I dag har du en masse muligheder med mobil markedsføring, da der er rigtig mange måder at tilgå det på.

 

Mobil markedsføring er mere end SMS

Almindelige mobiltelefoner, der kun kan håndtere SMS og MMS, kan være forholdsvis vanskelige at nå med komplicerede budskaber og begrænser sig derfor ofte til SMS-konkurrencer, men med udviklingen inden for smartphones og tablets kan du nu lave meget sofistikerede kampagner, der blandt andet udnytter sociale medier og local search.

Fordelen ved mobil markedsføring er, at du kan nå de potentielle kunder overalt, og det er specielt en fordel, hvis du sælger et fysisk produkt med dine reklamer, da du kan fange folks opmærksomhed, når de er tæt på produktet.

Mobil markedsføring foregår i dag også i applikationer og spil direkte på mobilen, hvor brugerne får gratis indhold imod at acceptere reklamer i produkterne.

 

Samspil mellem mobil markedsføring og tryksager

Mobil markedsføring og trykte annoncer i form af for eksempel magasinreklamer og billboards hænger naturligt sammen og understøtter hinanden. 33% af amerikanske virksomheder mener, at mobil markedsføring er den vigtigste digitale annonceringsform, men det kan selvsagt ikke stå alene, da der skal gøres opmærksom på reklamerne i forbrugernes færden rundt i det offentlige rum.

Derfor er det vigtigt at tænke i synergier imellem de to kommunikationsformer og gøre sig overvejelser om brugen helt fra den indledende strategiske fase. Det er vigtigt at gøre afstanden fra trykt materiale til det mobile indhold så kort som muligt, og her kan blandt andet QR-koder gøre en stor forskel for folk med smartphones.

Det kan være en fordel at sende folk ind på sociale medier som Facebook og YouTube i stedet for direkte til en firmawebside, da mange er mere fortrolige med disse kanaler og ikke betragter dem som direkte markedsføring og derfor er mere modtagelige.

Tilbage til oversigten

Modtag nyhedsbrev og gratis guide

Få en gratis guide samt gode idéer og inspiration til brug af medier - både de trykte og elektroniske.

RSS