QR-koder

QR-koder er små todimensionelle tegninger, der kan scannes med et mobil- eller webkamera. Opfindelsen er japansk og blev oprindeligt udviklet til bilindustrien til at hjælpe avancerede samlerobotter med at genkende de forskellige bildele fra hinanden. Lidt over 90% af den danske befolkning kender i dag til QR-koder. Se cases fra Danmark her.

Systemet virker ved, at du med en applikation som for eksempel Red Laser til iPhone udnytter mobilens kamera til at scanne den lille kode, der så kan vise tekst på mobilens skærm eller åbne en webadresse.

Fordelen ved QR-koder er, at de er den direkte vej fra det trykte medie til oplevelser i et levende mobilunivers udenom lange URL'er og andre forhindringer. QR-koder kan nemt integreres i dit nuværende marketing mix og kobler dig og dine kunder tættere sammen i din fysiske annoncering. 

Muligheder med QR-koder

 Se eksempler på, hvordan man kan bruge QR-koder:

Mulighederne med QR-koder er mange, da de kan bruges i et uendeligt antal sammenhænge både digitalt og på tryk - og de kan i høj grad få offline og online markedsføring til at hænge sammen. Koderne er gratis at lave, så der er som udgangspunkt ikke ekstra udgifter ved brugen af dem, og de er nemme at producere med en online kodegenerator.  

Eksempler på brug:

  • Tryk dem på visitkort og link dem til et V-card, så kontaktoplysningerne kan scannes direkte ind i Outlook
  • Placer dem på emballage og giv forbrugerne mulighed for at se en udvidet varedeklaration eller en videodemonstration af produktet
  • Tryk dem outdoor på bygninger eller fortove, for at skabe opmærksomhed og promovere et sted eller produkt
  • Tryk det på et glas eller produkt, hvor man kun kan se koden når det er fyldt 
  • Du kan se eksempler på kreative QR-koder her.

Det er også muligt at linke dem til sociale medier som Facebook, hvor forbrugerne kan blive sendt direkte til en "synes godt om" side eller til Facebook Places.

 

Få dokumenteret brugen af QR-koder

En anden stor fordel ved QR-koder er, at du kan registrere brugen af dem. På den måde kan du lave tracking på effekten af din offline markedsføring. Sammenlignet med online markedsføring, der har kunnet dokumentere sin værdi mere præcist, har det altid været en udfordring offline.

Ved at forsyne links i koderne med nogle ekstra tegn, kan du registrere brugen og effekten ved hjælp af webanalyseprogrammer som fx Google Analytics.

Se statistik for QR-koder fra firmaet Scanlife (PDF)

 

Download en QR-kode-scanner

Der findes en række forskellige QR-kode-scannere, hvor nogle virker bedre end andre. Vi har samlet tre, som er blandt de mest populære. Nedenstående links er til producenternes hjemmesider, hvor du kan downloade de forskellige QR-scannere.  

 

Scan koden med din smartphone og se, hvordan det virker.

Tryksag.dk

Tilbage til oversigten

QR-Koder

Få en gratis guide samt gode idéer og inspiration til brug af medier - både de trykte og elektroniske.

RSS