Konverteringsoptimering

Internettet er under konstant forandring. Der kommer hele tiden nye hjemmesider, nye sociale medier og nye teknikker til at markedsføre sit produkt frem, og samtidig spiller den aktuelle mode konstant ind på, hvordan brugerne synes, at en side skal se ud.

Derfor er det vigtigt at have fokus på at opdatere og optimere sin hjemmeside løbende for at følge med tiden og (ikke mindst) konkurrenterne. For at holde fokus på, hvad der er relevant at justere eller skifte ud, kan det være relevant at arbejde med decideret konverteringsoptimering, hvor du opsætter en række performance-mål for siden, som du forsøger at forbedre.

Modsat søgemaskineoptimering, hvor målet er at skaffe kvalificeret trafik til hjemmesiden, handler det med konverteringsoptimering om at få det maksimale ud af de besøgende, der rent faktisk finder dig online. Konverteringsoptimering bliver ikke kun brugt i forhold til at få folk til at købe mere på en hjemmeside - succeskriterier kan for eksempel også være øget brug af kontaktformular, tilmelding til nyhedsbrev eller tidsforbrug på hjemmesiden.  

Metoder til konverteringsoptimering

Du kan selvfølgelig altid prøve at optimere din hjemmeside ud fra din fornemmelse om, hvad der virker, men der kan desværre være stor forskel på, hvad du tror, der virker på de besøgende, og hvad der reelt får dem til at reagere. Derfor er der en række metoder, der kan være med til at skabe bedre muligheder for at lave resultater, der kan ses på bundlinjen.

  • Best practise optimering
  • Live tests
  • Brugertests

Med en best practise optimering får du et optimeringsbureau til at gennemgå din side for typiske fejl i brugervenligheden, så den bliver mere tilgængelig for de besøgende. Udfordringen her er, at bureauet ikke nødvendigvis har erfaring med jeres kundetype og derfor ikke helt opnår de forbedringer, de kunne opnå med et grundigere forløb.

Live tests sker typisk i form af enten A/B splittesting eller multivariate testing. Her bliver dine besøgende via noget software skiftevis sendt ind på to forskellige udgaver af en side på din hjemmeside, og så måler du, hvordan de klarer sig mod hinanden i forhold til de opsatte mål.

På den måde får du nogle meget konkrete resultater, der kan implementeres direkte. Ulempen er, at en enkelt test kan tage mange uger, hvis din side kun har nogle få tusinde besøgende om måneden, da testen ellers ikke er statistisk signifikant nok til at kunne deklarere en vinder.

Er din side endnu ikke online, vil du teste nye tiltag eller har du bare brug for, at potentielle kunder sætter konkrete ord på, hvordan de oplever din side, så kan en brugertest være relevant. Her hiver du eller dit webbureau nogle personer fra hjemmesidens målgruppe ind til en såkaldt "tænke højt test", hvor de får en række opgaver, som de skal løse på siden. Dette kan give værdifulde oplysninger og overvejelser, som du ikke selv havde regnet med om brugernes adfærd på siden, og det kan så bruges til at justere design og indhold.   

Måling af konverteringsoptimering

Selv når du er færdig med at teste på din side, er det vigtigt at holde øje med din konverteringsprocent. Det er typisk muligt i et webanalyseværktøj som Google Analytics, der over tid kan registrere din sides resultater. Disse resultater kan så også danne grobund for yderligere tests i fremtiden.

Samspil mellem konverteringsoptimering og trykt annoncering

Det gode ved konverteringsoptimering er, at du kan tage ved lære af de resultater, du opnår, og teste det af i din trykte annoncering. Specielt hvad angår tekster, så kan du teste dig frem til, hvad der motiverer din målgruppe og genbruge det på tryk.

Laver du trykt markedsføring for en kunde, der gør brug af online konverteringsoptimering, så har du også muligheder for at udnytte det. Er der for eksempel et bureau, der laver optimering i form af A/B testing for kunden, så bed om at blive en del af processen, så de også kan teste på flere forskellige trykte annonceudgaver til at generere trafik til hjemmesiden.

På den måde har du mulighed for et ekstra indslag på basis af virksomhedens online aktiviteter. 

Tilbage til oversigten

Modtag nyhedsbrev og gratis guide

Få en gratis guide samt gode idéer og inspiration til brug af medier - både de trykte og elektroniske.