Microsites

Microsites er hjemmesider med én eller ganske få sider, der har et meget målrettet og ensidigt formål. De er traditionelt blevet brugt til kampagnesider i forbindelse med produktlanceringer, og specielt bilbranchen har været glade for dem og bruger dem stadigvæk i vid udstrækning, når der kommer en ny bilmodel på markedet (se Fiat 500 side som eksempel).

Fordelen er muligheden for at målrette kommunikationen meget skarpt og samtidig undgå støj fra andre af ens produkter, hvilket hurtigt kan føre til, at de besøgende falder fra. Et microsite vil nemlig typisk være særdeles relevant for den besøgende, der enten er kommet ind på siden via en søgning direkte i Google, et link fra en anden hjemmeside, en Google AdWords annonce eller en bannerannonce.

Den besøgende har nemlig allerede vist interesse for produktet med sin handling, og du har dermed optimale muligheder for at tilrettelægge informationer og salgsbudskaber på siden til at påvirke ham eller hende yderligere i retning af et køb af produktet.

Microsites og søgemaskineoptimering

En del markedsføringsfolk har gennem tiden brugt søgemaskineoptimering som et værktøj til at drive trafik til microsites. Det kan sagtens lade sig gøre, men ulempen er, at en nyoprettet kampagneside hverken har de indgående links eller den alder, der tit er nødvendige for at få en side til at rangere højt i søgemaskinerne på konkurrenceprægede søgeord. Den strategi fungerer bedre med sider, der har en lang levealder, hvilket tit ikke er tilfældet for kampagnesider.

Til gengæld har søgemaskineoptimeringseksperter haft succes med at bygge microsites med det ene formål at skabe indgående links til en anden hjemmeside. I disse tilfælde bruges en del af den samme strategi, som bruges ved affiliate marketing, hvor mange små og billige hjemmesider generer trafik til en større hjemmeside. Her er det dog linkbuilding, der er det egentlige formål - ikke trafik via de forskellige microsites.

Samspil mellem microsites og trykt markedsføring  

Der er nogle oplagte muligheder for trykt markedsføring, når det kommer til udnyttelse af microsites. Et microsite giver den fulde mulighed for at designe et visuelt udtrykt og en sprogbrug, der hænger sammen på tværs af den online og offline kommunikation.

Modsat en virksomheds normale hjemmeside er du nemlig ikke på samme måde bundet af et design, som din kreative ide skal passes ind i, men kan få frit spil, så længe virksomheden er med på den. Et ensartet design fra offline reklame til online køb er med til at øge konverteringsprocenten, da den besøgende føler sig tryg ved det og ryger ind i et naturligt flow.

Samtidig har du også mulighed for at skabe et domæne, der er nemt at huske bestående kun af produktnavnet (det vi kalder en Vanity URL) i stedet for den klassiske firmanavn.dk/kategori/produkt. Det giver større sandsynlighed for at folk kan huske adressen eller med det samme vælger at besøge siden via deres smartphone.

Tilbage til oversigten

Modtag nyhedsbrev og gratis guide

Få en gratis guide samt gode idéer og inspiration til brug af medier - både de trykte og elektroniske.