Online markedsføring

Online markedsføring er en fællesbetegnelse for alle de markedsføringsaktiviteter, du kan foretage dig på internettet. Dette kan både være i form af betalt annoncering og gratis tiltag på diverse digitale platforme, hvor den eneste omkostning er arbejdstimer

De mest udbredte former for online markedsføring er:

Der findes også mange forskellige afregningsmodeller for online markedsføring, hvis du betaler andre for at lave det for dig. Alt efter hvilken type markedsføring, du vælger, kan du blive tilbudt at betale pr. visning(CPA), pr. klik(CPC), pr. salg/lead eller som en procentsats af salgssummen.

Samspil mellem online markedsføring og tryksager

Online markedsføring er selvsagt et stærkt værktøj, hvis du sælger et online produkt, så det er ofte den foretrukne markedsføringskanal for webbutikker. Men har du også et produkt, der er til salg offline, er det vigtigt at opnå det optimale marketingmix, så du påvirker målgruppen fra så mange vinkler som muligt.

Internationale undersøgelser viser, at den rette kombination af magasinannoncer, tv-reklamer og online annoncering giver det optimale resultat, men det er forskelligt fra produkt til produkt. Derfor er det vigtigt at afveje, hvem de potentielle kunder er, og hvor de har det største medieforbrug.

De seneste år har online markedsføring været i kraftig vækst, da den ofte både er billig og direkte målbar i forhold til effekten.

Det er dog vigtigt ikke at glemme de traditionelle medier i en markedsføringskampagne, da du har mulighed for at nå folk på tidspunkter, hvor de ikke er under påvirkning fra et utal af andre budskaber, som det ofte er tilfældet på nettet.

Tilbage til oversigten

Modtag nyhedsbrev og gratis guide

Få en gratis guide samt gode idéer og inspiration til brug af medier - både de trykte og elektroniske.