Online medieplanlægning

Medieplanlægning er en betegnelse for en virksomheds strategiske sammensætning af markedsføringskanaler med det formål at opnå den største effekt med en reklamekampagne eller med den generelle branding af en virksomhed og dens produkter.

Når vi taler om online medieplanlægning, fokuserer vi selvsagt udelukkende på de aktiviteter, der foregår online, og her er det også vigtigt at opnå det rette mediemix, så du rammer din målgruppe på den rigtige måde og påvirker dem optimalt.

Alt efter produkt, målgruppe og budskab handler det om at sammensætte en lang række kanaler, der alle sammen har forskellig pris og effekt - heriblandt:

Ud over fokus på mediets evne til at ramme en målgruppe, så handler en vigtig del af medieplanlægningen også om at vurdere pris på betalte medier i forhold til tidsforbrug på de online aktiviteter, som din virksomhed selv kan foretage sig. For eksempel koster aktivitet På Facebook ikke noget, hvis det ikke er i form af annoncer, men det kan blive en dyr fornøjelse, hvis I ikke afsætter tid til at svare på brugerhenvendelser og kritik.

Egenproduktion eller udlicitering

En anden billig kanal er e-mail markedsføring, Som kan klares internt i virksomheden, men her kan det være en fordel at udlicitere produktionen til en professionel tekstforfatter for at opnå optimale resultater, og det skal der igen budgetteres med i forbindelse med online medieplanlægning.

Ud over fokus på den enkelte reklameform, så handler online mediaplanlægning også om at få identificeret, hvor på nettet, at målgruppen befinder sig. Dette er specielt relevant i forhold til bannerannoncering, hvor der er stor forskel på effekten af at reklamere for fodboldtrøjer på tipsbladet.dk og bobedre.dk.

Integration med offline medieplanlægning

Hvis en virksomhed bruger ressourcer på medieplanlægning i forhold til deres online tjenester, gør de sig selv en bjørnetjeneste, hvis de ikke integrerer det med deres offline reklameindsats. I bør fra starten af inkludere de forskellige markedsføringskanaler, så I kan få ensrettet budskabet og kommunikationen - dermed opnår I den optimale effekt. 

Det er i den forbindelse også vigtigt at have for øje, hvor stor en del af det samlede mediebudget, der skal allokeres til de forskellige kanaler. Nedenstående link viser fordelingen af medieforbrug i USA, og den tegner et billede af, at du ikke kan nøjes med at satse på én kanal, hvis du vil ramme din målgruppe over en bred kam.

Kilde: Emaketer.com - http://www.emarketer.com/images/chart_gifs/122001-123000/122845.gif 

Tilbage til oversigten

Modtag nyhedsbrev og gratis guide

Få en gratis guide samt gode idéer og inspiration til brug af medier - både de trykte og elektroniske.