Reputation Management

Reputation management handler om kunsten at håndtere dårlig omtale af din virksomhed, din person eller dit produkt. Det er egentlig ikke som udgangspunkt kun en online markedsføringsteknik, da det har foregået lige så længe, at der er blevet købt og solgt varer og ydelser, men internettet har gjort det vigtigere end nogensinde at beskytte sit brand.

IT-Factory satte det på dagsordenen

Det mest markante eksempel på reputation management i nyere tid må være IT-Factory, der i tiden op til afsløringerne om leasing-karrusellerne benyttede sig af søgemaskineoptimering til at holde negative historier væk fra de forreste sider i søgeresultaterne på Google.

Teknikken var at finde eller producere positive historier om virksomheden, som de så via optimeringsteknikker pressede frem i søgeresultaterne på bekostning af de negative historier. De kom så først frem så langt nede i søgeresultaterne, at et fåtal fandt dem, når de søgte på virksomheden.

Reputation management er ikke kun for IT-kriminelle

PÅ ovenstående historie kan det lyde som om, at reputation management kun bliver benyttet af lyssky virksomheder, men det er bestemt ikke tilfældet. En lang række anerkendte danske brands forsøger at styre, hvordan de bliver omtalt online, og det er i høj grad blevet nødvendigt i en tid, hvor forbrugerne har en stemme på nettet. Et tydeligt eksempel på dette får du ved at lave en søgning på Vordingborg Køkkener.

vordingborg køkkener

 

Samtidig har sider som TrustPilot direkte været med til at opfordre forbrugerne til at anmelde virksomheder, så der er stor fokus på området.

Overvåg dit brand

Konsekvensen har været, at mange virksomheder i dag overvåger deres brand på nettet og reagerer direkte på negativ omtale. Gode eksempler er TDC og Fullrate, der overvåger sociale medier som Twitter og Facebook og forsøger at få fulgt op på kunder, der giver offentligt udtryk for en dårlig oplevelse. Ved at henvende sig direkte til kunden i de sociale medier får de vist, at de forsøger at løse problemet, og at kritikken ikke er kendetegnende for deres brand på et generelt plan.

Brug af tryksager til reputation management

Tryksager har en klar fordel i forhold til mange online markedsføringskanaler, når det kommer til reputation management. Online er der altid en risiko for, at du bliver ramt af en negativ viral effekt, hvor det negative budskab spreder sig som en steppebrand, og flere og flere kommenterer på sagen.

Deltager du selv i denne dialog, skal du være parat til, at ikke alle er parate til at acceptere hverken dine undskyldninger eller argumenter, og det giver de lyd for.

Med tryksager har du derimod mulighed for at kommunikere uimodsagt, så du kan komme med et rent og klart budskab. Det kan være en fordel i forhold til at præge debatten i den rigtige retning.

Den bedste måde at foretage Reputation Management på er dog selvsagt at have et ordentligt produkt og behandle sine kunder godt. Men du kan aldrig forsikre sig imod kunder, der af den ene eller anden grund ser sig sur på dig eller din virksomhed, og på nettet har de rigeligt med muligheder for at give utryk for det.

Tilbage til oversigten

Modtag nyhedsbrev og gratis guide

Få en gratis guide samt gode idéer og inspiration til brug af medier - både de trykte og elektroniske.