Webanalyse

Webanalyse har i mange år været et af de vigtigste værktøjer inden for online markedsføring. Selvom du ikke direkte kan skabe salg med webanalyse, så giver de oplysninger, du kan få ud af analyseværktøjerne, en værdifuld viden om de besøgende. Denne viden kan udnyttes i alle former for markedsføring.

Det mest brugte webanalyseværktøj på verdensplan er Google Analytics. Programmet er gratis og kræver kun, at du får installeret et lille script på siden, så der bliver sendt informationer videre. Af andre analyseprogrammer kan nævnes Omniture Sitecatalyst, WebTrends, Netminers og Woopra.

Det kan du få at vide

Der er masser af guld at rave frem i webanalyseprogrammer. Du kan få viden om, hvordan de besøgende fandt din side (Google, nyhedsbreve, et link etc.), hvilke undersider de har set, og hvor de faldt fra igen. Du kan også få at vide, hvor mange af dine besøgende, der rent faktisk endte med at købe/bestille noget, downloade en PDF eller lignende. Disse oplysninger kan bruges til at optimere hjemmesiden, så den konverterer bedre. Dette er kun et lille udpluk af de oplysninger, du kan få med et webanalyseprogram.

Salgssporing med webanalyse

En af de vigtigste funktioner i et program som Google Analytics er dog, at du kan bruge salgssporing. Det betyder, at du direkte kan se, hvordan dine forskellige online markedsføringskanaler påvirker omsætningen.

Faktisk kan du også til en vis grænse se, hvordan offline markedsføring som tryksager påvirker din online omsætning. Benytter du f.eks. QR-koder, kan du mærke linket i kodens webadresse med en lille stump ekstra tekst, der fortæller Google Analytics, at den besøgende kom fra en bestemt kilde.

Samspil mellem webanalyse og tryksager

Selvom webanalyse kun giver dig informationer om de besøgende på din webside, så kan disse data i høj grad udnyttes i markedsføringen i de traditionelle medier som magasinannoncer, outdoor reklame og tv-spots. For eksempel kan du få informationer om, hvilke søgeord folk bruger for at finde din eller din kundes webside, og hvilke søgeord de bruger på sidens interne søgemaskine.

Disse søgeord fortæller en masse om, hvilken terminologi de potentielle kunder selv bruger om produktet, og det er vigtigt i forhold til at benytte et sprog, de forstår.

Se hvor dine kunder kommer fra med webanalyse

Du kan også se, hvor de besøgende kommer fra geografisk, hvilket kan udnyttes til at målrette reklamer imod f.eks. lokalaviser, hvor der enten er høj interesse for produktet, eller hvor du ønsker at øge kendskabet. På den måde kan du også tilrette budskabet efter det formodede kendskab til produktet.

Samtidig er det muligt at inkorporere spørgeskemaer på hjemmesider, så du i dit analyseprogram modtager demografiske detaljer om de besøgende. Dette kan i høj grad bruges til at få viden om det segment, der interesserer sig for produktet.

Det kan derfor være en rigtig god ide at bede om indsigt i dine kunders webanalysedata, når du skal skabe et effektivt stykke markedsføringsmateriale til dem i de trykte medier.

Tilbage til oversigten

Modtag nyhedsbrev og gratis guide

Få en gratis guide samt gode idéer og inspiration til brug af medier - både de trykte og elektroniske.