Linkedin

LinkedIn betragtes af mange som den professionelle pendant til Facebook. Det sociale netværk har ikke så meget social interaktion og hyggesnak, som vi ser det på andre tjenester, der kan kategoriseres som sociale medier.

LinkedIn har valgt at lægge deres fokus på erhvervsmæssig networking, og over 200 millioner mennesker har valgt at oprette sig med et CV på tjenesten for at brande sig selv over for potentielle virksomheder og kunder.

En million danskere bruger LinkedIn

LinkedIn har nu over en million brugere i Danmark. Det sociale netværk har i høj grad haft succes med den professionelle og mere erhvervsmæssige udformning i både indhold og design. Det betyder, at det fungerer som supplement til mange andre netværkstjenester i stedet for som direkte konkurrent om brugernes fulde opmærksomhed.

LinkedIn som rekrutteringsgrundlag

Virksomheder er i højere grad begyndt at benytte sociale netværk i deres rekrutteringsproces - både i forhold til headhunting af potentielle medarbejdere, og når de tjekker op på jobsøgendes kompetencer og netværk.

Derfor er det vigtigt at holde din LinkedIn-profil opdateret med de nyeste CV-data, så du præsenterer dig selv bedst muligt. Samtidig bør du gøre en dyd ud af at udvide dit netværk med interessante faglige forbindelser, så du bliver fremstillet som en person, der kan trække på nogle interessante kompetencer i din omgangskreds.

Dette gør sig også gældende som arbejdsgiver, da kunder og potentielle ansatte også kan følge med på din profil og se, om du holder dig opdateret.

En ekstra mulighed for personlig branding er at melde sig ind i nogle af de mange faglige grupper, der er på LinkedIn. Det signalerer både seriøsitet og giver yderligere mulighed for at udvide netværket. Du kan se et eksempel på en gruppe her.

LinkedIn ads

LinkedIn giver også mulighed for at reklamere på deres sider, men det har primært en værdi for konsulentbranchen og for virksomheder, der ønsker at positionere deres jobopslag på steder, hvor den rette målgruppe er til stede.

Til gengæld er det kompliceret at bruge LinkedIn til at sælge et decideret produkt, da det sociale netværks brugere typisk er på siden i en arbejdsrelateret situation, og det er derfor vanskeligt at påvirke dem til et køb, der ikke er relevant for dem i øjeblikket.

Tilbage til oversigten