Sociale medier

Sociale medier er online tjenester, hvis primære kendetegn er, at størstedelen af indholdet bliver skabt af brugerne via profilsider, uploads af billeder og videoer samt skriftlig interaktion.

Det primære kendetegn ved sociale medier er, at størstedelen af indholdet skabes af brugerne online via profilsider, uploads af billeder og videoer samt skriftlig interaktion.

Det er således brugeres aktivitetsniveau, der afgør, om initiativerne i de sociale medier giver forretningsmæssig mening eller ej.

Begrebet har eksisteret i mange år, men slog for alvor igennem på internettet med web 2.0 bølgen i starten af dette årtusinde. I Danmark var det særligt MySpace, der formåede at få danskerne til at hoppe med på vognen. MySpace blev dog hurtigt overhalet af Facebook i løbet af 2007, der nu er det største sociale medie på verdensplan, hvorimod MySpace særligt i Danmark har mistet sit greb i befolkningen.

Facebook er grundet sine høje besøgstal og antal sidevisninger også blevet en vigtig faktor på det online annoncemarked.

I forhold til markedsføring i de sociale medier er der tre typer af aktiviteter, du kan lave:

  • PPC annoncer
  • Fan sider
  • Apps

Af andre sociale medier kan nævnes videotjenesten YouTube, billeddelingssiden Flickr, LinkedIn, der har fokus på professionel networking og Twitter, der i Danmark primært bliver brugt til vidensdeling. Blogs bliver også betragtet som sociale medier, da de lægger op til dialog i deres kommentarfelter.

Fælles for alle sociale medier gælder det, at de normalt er finansieret gennem annonceaktiviteter.

Samspil med tryk & andre offline medier

En af de største fordele ved sociale medier er, at de i høj grad har en evne til at fastholde brugerne og få dem til at tjekke ind dagligt for at følge op på de nære relationer. Når en virksomhed først formår at engagere brugerne, er det derfor muligt at fastholde dem på langt sigt - og også nå deres nære sociale netværk, hvorved man kan opnå en viral effekt.

Udfordringer er dog tit, at det på grund af megen aktivitet tit er svært at komme til orde i de sociale medier, så andre typer af aktiviteter er nødvendige til at understøtte indsatsen.

Derfor kan du med fordel understøtte aktiviteter i sociale medier med offline tryk som magasinannoncer og outdoor reklame for at øge antallet af potentielle kunder, der kan få langvarige relationer til et produkt eller en virksomhed.

Dette kan være i form af et "sekundært salg" i forhold til reklamens hovedbudskab, da de sociale medier har mulighed for at indfange folk, der er på interessestadiet, men endnu ikke mentalt er klar til at forpligte sig til et "køb".

Det er i den forbindelse påvist, at lige præcis trykte annoncer har en dokumenteret bedre effekt end TV og onlineannoncer til at øge kendskabet, engagementet og købsinteressen i forhold til et produkt eller brand, så man kan derfor tale om en meget høj synergieffekt med de sociale medier.

 

Tilbage til oversigten

Modtag nyhedsbrev og gratis guide

Få både en gratis guide samt spændende undersøgelser om vores brug af medier - både de trykte og elektroniske.

RSS