Twitter

Twitter er et socialt netværk, der har valgt en minimalistisk løsning i forhold til Facebook og andre lignende tjenester. Twitter er som udgangspunkt tekstbaseret, og du kan kun skrive 140 tegn pr. indlæg - også kaldet tweets. Modsat Facebook kan du på Twitter godt følge folk, der ikke følger dig, med mindre de decideret blokerer for dit følgeskab.

Twitter kan i sin grundform ikke bruges til film og video, men der findes tillægstjenester som Yfrog og Twitvid, der kan håndtere de muligheder.

Twitter kan bruges direkte fra Twitter.com, men rigtig mange vælger at tilgå tjenesten via såkaldte Twitter applikationer som TweetDeck og Twitterific. Disse applikationer kan typisk bruges både på computere, smartphones og tablets, og ens konto synkroniseres på kryds og tværs.

På den måde er du ikke afhængig af at have en browser åben og kan blive opdateret live på nye tweets.

Twitter på verdensplan

Twitter har mere end 500 millioner brugere på verdensplan, og specielt i USA har virksomheder og mediepersonligheder formået at udnytte tjenesten kommercielt, hvor enkelte har flere millioner "followers", som de kan kommunikere direkte til. Det blev i 2010 også blevet muligt at reklamere på Twitter.

Twitter på tryk

Som forbrugere er vi meget bevidste om, hvad andre synes om et produkt, og vi benytter os i høj grad af "social proof" i vores indkøbsproces ved at læse anmeldelser og høre venner og bekendte om deres kendskab og holdning til produktet.

I den forbindelse har en del virksomheder udnyttet positive tweets om deres brand eller produkt i tryksager med god effekt.

Twitter i en dansk kontekst

Siden slutningen af 2010 er antallet af Twitter-profiler vokset fra 28.000 til over 150.000. Det er stadig langt fra antallet af Facebook-profiler, men tendensen viser, at antallet af Twitter-profiler stadig er stigende.

Den mest populære Twitter-profil i Danmark er uden tvivl Caroline Wozniacki, hvis internationale succes på tennisbanerne har medført over 488.000 followers.

I Danmark bliver Twitter brugt meget til vidensdeling og networking i nogle forholdsvis smalle målgrupper med et internationalt udsyn - specielt inden for online markedsføring og visse konsulentbrancher. Flere og flere sportsfolk og kendte personer bruger også Twitter til bl.a. personlig branding.

Selv om man som virksomhed ikke har en Twitter-profil, kan det stadig være en god ide alligevel at overvåge omtalen af sit brand på Twitter. Det giver mulighed for at følge op på offentlig kritik fra ens kunder.

Tilbage til oversigten

Modtag inspiration og en gratis guide!

Få en gratis guide samt gode idéer og inspiration til brug af medier - både de trykte og elektroniske.

Ekstern link

RSS