Viral marketing

Viral markedsføring er kendetegnet ved, at kampagner målrettet forsøger at påvirke folk til at dele et budskab med deres sociale netværk, så det får en smittende effekt (deraf navnet viral). 

De selvforstærkende processer, som en succesfuld viral kampagne kan sætte i gang, kan være endog meget kraftig - specielt fordi brugerne ikke længere betragter det direkte som en reklame, når de får det anbefalet af en fra deres netværk, og derfor er langt mere modtagelige over for budskabet.

 

Fra e-mails til sociale medier

Viral markedsføring slog igennem med udbredelsen af e-mailen som kommunikationsform, da det blev nemt og omkostningsfrit at sende beskeder videre.

Det tog dog først for alvor fart med de sociale medier, der gjorde det muligt at nå folks samlede netværk på en uforpligtende måde, som ikke tidligere var set. 

Tjenester som Facebook og YouTube er i den henseende oplagte, da de giver mulighed for at dele specielt videoer, der har været den mest succesfulde kommunikationskanal til viral markedsføring.

 

En viral kampagne er ikke en sikker succes

Der er store krav til, at en viral kampagne bliver en succes, da mediepåvirkningen i vores samfund er så stor og mangefacetteret. Det betyder, at det kan være svært at fange folks opmærksomhed i en grad, så de vil sende ens budskab videre.

Derfor er der store krav til at være humoristisk, spændende eller innovativ. Er du ikke det, vil folk ikke sættes i forbindelse med dit produkt, da det at sende et budskab videre i høj grad også handler om at brande sig selv som et interessant menneske. 

Der er på ingen måde garanti for, at en viral kampagne fænger, og det skal du altid have med i dine overvejelser, hvis du overvejer at satse på det.

 

Samspil med trykt markedsføring  

Det kan på overfladen se svært ud at skabe en viral effekt med tryksager, da de modsat online medier er vanskelige at dele med et stort antal mennesker.

Der hvor trykt markedsføring kan have en værdi er ved at være med til at skabe en indledende opmærksomhed omkring den virale kampagne. Der er nemlig store krav til, at den bliver en succes, og mange virale kampagner når aldrig et niveau, hvor spredningen sker helt af sig selv uden videre påvirkning fra igangsætterne. 

Billboards, magasinreklamer og flyers kan være med til at holde ilden ved lige, så kampagnen ikke dør, før smittefaren er reel. 

Udbredelsen af smartphones igennem de sidste år har gjort det lettere for trykt markedsføring at få indflydelse på en online viral kampagne, da afstanden er blevet kortere. Med brug af f.eks. QR-koder kan du med et enkelt klik sende folk direkte til en webside, en Facebook fanside eller et YouTube-klip.

Tilbage til oversigten

Modtag inspiration og en gratis guide!

Få en gratis guide samt gode idéer og inspiration til brug af medier - både de trykte og elektroniske.

RSS